Please use this identifier to cite or link to this item: http://edoc.bseu.by:8080/handle/edoc/94851
Title: Подходы к оценке конкурентного потенциала организации
Other Titles: Approaches to organizing the competitive potential of an enterprise
Authors: Микулич, И. М.
Белова, С. О.
Mikuliсh, I.
Belova, S.
Keywords: конкурентный потенциал;экономический потенциал;оценка;подходы;методика;инструментарий оценки;competitive potential;economic potential
Issue Date: 2022
Publisher: Белорусский государственный экономический университет
Language: Русский
Type: Article
Citation: Микулич, И. М. Подходы к оценке конкурентного потенциала организации / И. М. Микулич, С. О. Белова // Научные труды Белорусского государственного экономического университета. Выпуск 15 / Министерство образования Республики Беларусь, Белорусский государственный экономический университет ; [редакционная коллегия: А. В. Егоров (главный редактор) и др.]. – Минск : БГЭУ, 2022. – С. 307-314.
Abstract: Для обеспечения устойчивой конкурентной позиции на выбранном сегменте рынка в среднеи долгосрочной перспективах субъекты хозяйствования заинтересованы в развитии своего конкурентного потенциала. Однако управление конкурентным потенциалом возможно только при правильной оценке его величины, структуры и уровня, а также вклада различных элементов в обеспечение преимуществ организации на рынке. Как показал анализ нормативных правовых актов, литературных источников и изучение практического опыта работы субъектов хозяйствования на разных товарных рынках, единых подходов к оценке конкурентного потенциала не выработано, что и обусловливает теоретический и практический интерес к данной проблеме. В статье рассматриваются подходы к оценке конкурентного потенциала и предлагается авторская методика оценки конкурентного потенциала организации исходя из выделения его сущностных характеристик. Авторами структурированы этапы проведения анализа, определены индикаторы, критерии, а также общие и частные показатели оценки конкурентного потенциала.
To ensure a stable competitive position in the selected market segment in the medium and long term, business entities are interested in developing their competitive potential. However, the management of competitive potential is possible only with a correct assessment of its size, structure and level, as well as the contribution of various elements to ensuring the organization’s advantages in the market. According to the results of the analysis of regulatory legal acts, literature sources and the study of the practical experience of business entities in different product markets, no unified approaches to assessing the competitive potential have been developed, which determines the theoretical and practical interest in this problem. The article discusses approaches to assessing the competitive potential, and proposes the author’s methodology for assessing the competitive potential of an organization based on the allocation of its essential characteristics. The authors structured the stages of the analysis, identified indicators, criteria, as well as general and specific indicators for assessing competitive potential.
URI: http://edoc.bseu.by:8080/handle/edoc/94851
ISBN: 978-985-564-386-0
Appears in Collections:_Научные труды БГЭУ, 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mikulich_307_314.pdf290.16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.