Please use this identifier to cite or link to this item: http://edoc.bseu.by:8080/handle/edoc/31068
Title: Мир студенчества ЕС и России: сравнительный анализ
Other Titles: University students world in EU and Russia: comparative analysis
Authors: Водопьянова, Е. В.
Vodopianova, E. V.
Keywords: студенчество;европейское пространство высшего образования;Россия;образовательные стратегии;параметры повседневности;university students;the European Higher Education Area;Russia;educational strategies
Issue Date: 2015
Publisher: Белорусский государственный экономический университет
Language: Русский
Type: Article
Citation: Водопьянова, Е. В. Мир студенчества ЕС и России: сравнительный анализ / Е. В. Водопьянова // Белорусский экономический журнал. - 2015. - № 3. - С. 104-115.
Abstract: Посвящена европейскому студенчеству как системообразующему элементу пространства высшего образования в Старом Свете. При анализе реалий европейской и российской студенческой жизни используется методология сравнительного анализа и истории повседневности. В выводах статьи констатируются принципиальные различия в социальных траекториях студенчества в ЕС и России. Европа эволюционирует в направлении создания условий для реализации студенчеством стратегий «мобильность – диверсификация – качество». Россия, напротив, нацелена на экономизацию высшего образования и сокращение числа студентов в условиях отсутствия долгосрочной национальной политики в этой области. Автор подчеркивает, что именно последняя должна лечь в основу формирования кадровой составляющей реиндустриализации и движения к стабильному информационному социуму в РФ.
Deals with the European university students’ community as a system-forming element of higher education in the Old World. The methodology of comparative analysis and history of everyday life are used in the analysis of the European and Russian realities of university students life. The conclusions of the article contain fundamental differences in the social developments of university students in the EU and Russia. Europe is evolving in the direction of creating the conditions for implementing the strategies of «mobility-diversification-quality» by university students. Russia, in contrast, focuses on the economization of higher education and reduction of the university students number due to the lack of long-term national policy in this field. The author emphasizes that it is the latter that should be the basis for the formation of the cadre component of re-industrialization and the movement towards the stable information environment in Russia.
URI: http://edoc.bseu.by:8080/handle/edoc/31068
ISSN: 1818-4510
Appears in Collections:2015, № 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vodopyanova._E._V.__104_115.pdf523.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.