Please use this identifier to cite or link to this item: http://edoc.bseu.by:8080/handle/edoc/104308
Title: Налоговое стимулирование образовательной деятельности как фактор устойчивого развития государства
Other Titles: Tax incentives for education activities as a factor of sustainable development states
Authors: Езерская, Т. А.
Янголь, Е. С.
Yazerskaya, T.
Yanhol, A.
Keywords: инвестиции;человеческий капитал;налоги;налоговые льготы;налоговое стимулирование;устойчивое развитие;sustainable development
Issue Date: 2024
Publisher: Колорград
Language: Русский
Type: Article
Citation: Езерская, Т. А. Налоговое стимулирование образовательной деятельности как фактор устойчивого развития государства / Т. А. Езерская, Е. С. Янголь // Научные труды Белорусского государственного экономического университета. Выпуск 17 / Министерство образования Республики Беларусь, Белорусский государственный экономический университет ; [редакционная коллегия: А. В. Егоров (главный редактор) и др.]. – Минск : Колорград, 2024. – С. 101-109.
Abstract: Рассматриваются проблемы совершенствования системы налогообложения образования в целях устойчивого развития Республики Беларусь. Определены роль и значение налогообложения образовательных услуг в процессе управления финансово- хозяйственной деятельностью учреждений образования. В статье предложен механизм реализации налогового стимулирования образовательной среды. Рассмотрены основные налоговые инструменты стимулирования образования Республики Беларусь, Российской Федерации и Республики Казахстан. Авторами сделан вывод о необходимости предоставления налоговых льгот для стимулирования сферы образования как основного фактора устойчивого развития Республики Беларусь.
The article discusses the problems of improving the education taxation system for the purposes of sustainable development of the Republic of Belarus. The role and importance of taxation of educational services in the process of managing the financial and economic activities of educational institutions is determined. The essence of tax incentives as a factor in improving the quality of human capital is explored. The relationship between tax incentives and subjects of taxation in the education sector has been studied. A classification model of tax incentives has been developed for the purpose of obtaining quality education. It is proposed to classify tax incentives for education: according to the form of provision; by mechanism of action; by payer status. The article proposes a mechanism for implementing tax incentives for the educational environment. The main tax instruments for stimulating education in the Republic of Belarus, the Russian Federation and the Republic of Kazakhstan are considered. The authors concluded that it is necessary to provide tax incentives to stimulate the education sector as the main factor in the sustainable development of the Republic of Belarus.
URI: http://edoc.bseu.by:8080/handle/edoc/104308
ISBN: 978-985-896-752-9
Appears in Collections:_Научные труды БГЭУ, 2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yazerskaya_101_109.pdf182.07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.