Please use this identifier to cite or link to this item: http://edoc.bseu.by:8080/handle/edoc/99166
Title: Оценка конкурентоспособности отрасли
Other Titles: Assessment of Industry Competitiveness
Authors: Белова, С. О.
Микулич, И. М.
Bialova, S.
Mikulich, I.
Keywords: конкурентоспособность;конкурентные преимущества;методы;подходы;показатели оценки;competitiveness;competitive advantages
Issue Date: 2023
Publisher: Белорусский государственный экономический университет
Language: Русский
Type: Article
Citation: Белова, С. О. Оценка конкурентоспособности отрасли / С. О. Белова, И. М. Микулич // Вестник Белорусского государственного экономического университета. - 2023. - № 3 - C. 5-11.
Abstract: Повышению конкурентоспособности производимой отечественными товаропроизводителями продукции уделяется большое внимание на разных уровнях, что позволяет определять приоритетные отрасли с точки зрения поддержки их деятельности со стороны государства, в том числе за счет создания соответствующих институциональных и инфраструктурных возможностей. Тема исследования особенно актуальна в современных условиях, характеризующихся усилением внешних воздействий и факторов риска, а также тенденций в развитии потребительского рынка Республики Беларусь как части социально-экономического пространства. Это во многом объясняется необходимостью поиска действенных регуляторных мер воздействия на субъектов потребительского рынка для стратегически устойчивого обеспечения условий достижения целей макроэкономического развития Республики Беларусь. В статье исследуются подходы к определению сущностных характеристик дефиниции «конкурентоспособность отрасли», методов ее оценки, системы показателей и критериев. Авторами структурированы этапы проведения анализа, выделены общие и специфические критерии и показатели оценки конкурентоспособности отрасли, позволяющие учитывать особенности каждой отрасли и, соответственно, адаптировать методику проведения оценки под ее потребности.
Enhancing competitiveness of products made by domestic manufacturers is given considerable attention at different levels, which makes it possible to identify priority industries in terms of state support of their activities, in particular through creation of appropriate institutional and infrastructural capacities. The subject of the study is especially relevant under current conditions characterized by increased external influence and risk factors, as well as trends in the consumer market development of the Republic of Belarus as part of the socio-economic space. This is largely explained by the need to search for effective regulatory measures to influence the consumer market subjects for strategically sustainable provision of conditions for achieving the goals of macroeconomic development of the Republic of Belarus. The article discusses approaches to determining the essential characteristics of the definition of «competitiveness of the industry», methods of its assessment, a system of indicators and criteria. The authors structured the stages of the analysis, defined general and specific criteria and indicators for assessing the industry competitiveness, that allow taking into account the characteristics of each industry, and, accordingly, adapting the methodology of the assessment to its needs.
URI: http://edoc.bseu.by:8080/handle/edoc/99166
ISSN: 1026-3578
Appears in Collections:2023, № 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Belova_5_11.pdf195.26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.