Please use this identifier to cite or link to this item: http://edoc.bseu.by:8080/handle/edoc/100065
Title: Образовательная аналитика как метод искусственного интеллекта для цифровой трансформации образования
Other Titles: Learning Analytics as an Artificial Intelligence Method for Digital Transformation of Education
Authors: Оськин, Д. А.
Oskin, D.
Keywords: цифровизация;цифровая трансформация;искусственный интеллект;анализ данных;образовательная аналитика;digitalization;artificial intelligence;educational analytics
Issue Date: 2023
Publisher: Белорусский государственный экономический университет
Language: Русский
Type: Article
Citation: Оськин, Д. А. Образовательная аналитика как метод искусственного интеллекта для цифровой трансформации образования / Д. А. Оськин // Вестник Белорусского государственного экономического университета. - 2023. - № 5 - C. 74-83.
Abstract: На основе отчетов ИИТО ЮНЕСКО, сообщества EDUCASE, а также Концепции цифровой трансформации процессов в системе образования Республики Беларусь описаны преимущества и выгоды от цифровизации и цифровой трансформации образования, технология Искусственного интеллекта для нужд цифровой трансформации учреждений высшего образования (УВО). Приведена шкала уровней зрелости цифровой трансформации УВО и в соответствии с ней определен уровень зрелости ведущих УВО Беларуси. На основе отчета Всемирного банка проанализированы трудности перехода к цифровым процессам в образовании, выявленные по итогам перехода на дистанционную форму обучения в первую волну пандемии COVID-19. Обоснованы роль и место применения образовательной аналитики как одного из методов искусственного интеллекта в контексте преодоления трудностей перехода к дистанционной форме обучения и достижения преимуществ и выгод для УВО от цифровизации и цифровой трансформации. Представлены лучшие практики применения образовательной аналитики в УВО. Проанализированы методы образовательной аналитики и их практическое применение; инструменты образовательной аналитики. Разработана схема аналитического решения УВО для нужд образовательной аналитики. Даны рекомендации успешного внедрения образовательной аналитики в УВО и намечены шаги последующих исследований.
Based on the reports of UNESCO IITE, the EDUCASE community, as well as the Concept of digital transformation of processes in the education system of the Republic of Belarus, the advantages and benefits of digitalization and digital transformation of education, the technology of Artificial Intelligence for the needs of digital transformation of higher educational institutions (HEI) are described. A scale of levels of maturity of the digital transformation of HEIs is given and, in accordance with the scale, the level of maturity of the leading HEIs of Belarus is determined. Based on the World Bank report, the difficulties of the transition to digital processes in education, identified as a result of the transition to distance learning in the first wave of the COVID-19 pandemic, are analyzed. The role and place of application of learning analytics as one of the methods of artificial intelligence in the context of overcoming the difficulties of transition to distance learning and achieving the advantages and benefits for HEIs from digitalization and digital transformation are substantiated. The best practices for the use of learning analytics in HEIs are presented. The methods of learning analytics and their practical application are analyzed; learning analytics tools. A scheme of the analytical solution of the HEI for the needs of learning analytics has been developed. Recommendations are given for the successful implementation of learning analytics in HEIs and steps for subsequent research are outlined.
URI: http://edoc.bseu.by:8080/handle/edoc/100065
ISSN: 1026-3578
Appears in Collections:2023, № 5

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Oskin_74_83.pdf385.68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.